معرفی رشته ریاضی
نوشته شده توسط : مرتضی فتحی

هدف از اين رشته تربيت نيروهاي متخصص براي تحقيق وتدريس در سطوح مختلف است. در واقع رشته علوم رياضي از طرفي از طريق تدريس، نياز مهندسين را به اين علم، به عنوان علم پايه مرتفع مي‌کند و از طرف ديگر با تحقيقات نو، روش‌هاي نوين کاربردي را ارائه مي‌کند، که به پيشروي سريعتر علوم کمک خواهد کرد. از زمينه‌هاي تحقيقاتي که در سال‌هاي اخير تاثير به‌سزايي بر صنعت و... گذاشته است، مي‌توان به بهينه‌سازي، رياضيات مالي و استفاده از گروه جبري به عنوان عنصري براي تحليل پديده‌هاي طبيعي اشاره کرد.

-        توانايي‌هاي لازم براي داوطلبان و زمینه های اشتغال 

ورود به اين رشته به افرادي که علاقه به تدريس ندارند توصيه  نمي شود، چرا که از ويژگي هاي تفکيک ناپذير مدرس صبر و حوصله زياد و توانايي توضيح مطالب به مخاطب با زبان مناسب و قابل فهم است. همچنين در اين رشته، استدلال و توانايي اثبات مطالب مختلف به‌خصوص در گرايش محض، نقش مهمي را ايفا مي کند.  بر خلاف برخي رشته هاي مهندسي که در آنها تنها توانايي استفاده از روش ها و مطالب مختلف اهميت دارد، در رشته رياضي بسياري مواقع فقط به دنبال اثبات صحت هستيم؛ لذا ورود به اين رشته به افرادي که فقط به استفاده از کاربردهاي مطالب و انجام کاري بزرگ اما ساده علاقه دارند و تمايلي به دانستن دلايل ندارند توصيه نمي شود.

همانطوریکه گفته شد اصلي ترين شغل براي اين رشته تدريس و تحقيق است . اما درزمينه هاي کاربردي مانند بهينه سازي و رياضيات مالي نيز در شرکت ها و کارخانجات توليد کننده،  فرصت هاي شغلي وجود دارد. بازار کار اين رشته با توجه به نياز هميشگي به تدريس مناسب است و بسته به ميزان تحصيلات فرد و زمينه هاي مورد علاقه وي عموما" فرصت تدريس فراهم است. فارغ التحصيلان اين رشته در گرايش کاربردي در شرکت هاي توليدي و کارخانجات در واحد هاي طراحي اوليه براي مدل سازي واحد، کنترل پروژه و بهينه سازي و امور مالي و حسابداري مشغول به کار مي شوند. اين نوع مشاغل به خصوص در صنايع نفت و پتروشيمي در حال گسترش است. احتمال اينکه فارغ التحصيلان اين رشته در سازمان ها از سمت خاصي برخوردار شوند کم است، و در واقع مشاغل مديريتي از شغل هاي متداول براي اين رشته محسوب نمي شود. اما همان طور که گفته شد در زمينه هاي طراحي و مدل سازي در اکثر سازمان هاي مرتبط با توليد، و در زمينه هاي مالي در تمام بانک ها و سازمانهاي مديريتي اجرايي امکان اشتغال براي فارغ التحصيلان وجود دارد. در خارج از کشور وضعيت اشتغال فارغ التحصيلان بسيار مناسب و بهتر از ايران است. اين تفاوت به خصوص در شغل هاي مربوط به اين رشته، به جز تدريس مشهود است .متخصصان در زمينه آناليز عددي، بهينه سازي و رياضيات مالي در عموم کشورهاي صنعتي دنيا در شرکت ها، کارخانجات توليدي و بانک ها وضعيت کاري خوبي دارند، و فقط علاقه مندان به تدريس و تحقيق در دانشگاه ها مشغول به کار مي شوند. در واقع اشتغال براي اين فارغ التحصيلان به تدريس و تحقيقات تئوري محدود نمي شود بلکه از طرح ها و تحقيقات کابردي آنها در پروژه هاي صنعتي به خوبي استقبال مي گردد.





:: بازدید از این مطلب : 697
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : شنبه 2 مهر 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
داود در تاریخ : 1391/4/8/4 - - گفته است :
سلام دوست عزیز وبلاگ پر محتوایی دارید من کارمند بانک هستم و دارای مدرک لیسانس مدیریت صنعتی هستم و به مباحث ریاضیات مالی علاقه دارم آیا منابعی را می توانید در زمینه مالی به من معرفی کنید ممنون موفق باشید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: